Category Archives: ПРО ІНСТИТУТ

«Освіта України» № 65-66 1 вересня 2009 р.

Сучасній дитині – сучасний підручник
У Міністерстві освіти і науки України відбулася презентація нових підручників для дев’ятих класів загальноосвітніх шкіл. У ній взяли участь заступник Міністра освіти і науки Павло Полянський, керівник департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Олег Єресько, директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Олександр Удод, автори підручників, директори видавництв – усі, хто своєю працею долучилися до процесу створення літератури для дев’ятикласників.
 Презентуючи новітні підручники, Павло Полянський повідомив, що уряд повністю виконує програму фінансування шкільного підручника. МОН уклало угоди з 29 видавництвами на видрук 167 назв підручників для 9 класу та двомовних словників, які, відповідно до проголошеної Міністерством політики забезпечення освітніх потреб національних меншин, необхідні для підготовки до ЗНО. Також Павло Броніславович зауважив, що нині актуальними залишаються питання перевидання засобів навчання для молодшої школи. Та економічні чинники дають змогу видати лише підручники для 9 класу. Це важливо, адже заклади освіти не мають минулорічних підручників для дванадцятирічної школи. З’явилися нові, які раніше не вивчалися: курс інформатики, художньої культури, практичного права, основ здоров’я. За ухвалою колегії МОН сім підручників видають мовами національних меншин, за котрими навчаються в Україні. Це – алгебра, геометрія, біологія, всесвітня історія, інформатика, фізика, хімія. Підручники з правознавства, географія, захисту Вітчизни, історії України видаватимуть українською. Кожний примірник міститиме прізвища рецензентів та осіб, відповідальних за якість цих підручників.
– Міністерство робить усе можливе, щоб новий підручник лежав на парті кожного дев’ятикласника, – запевнив Павло Полянський.
– Також МОН приділяє особливу увагу виготовленню підручників для спеціальних шкіл для дітей з обмеженими можливостями, наприклад підручників, написаних шрифтом Брайля. Автор підручника з інформатики Наталя Морзе зауважила, що підручники стають кращими – їх змістова і методична складові вдосконалюються. Наступний етап розвитку навчальної літератури – виготовлення комплекту, який складатиметься з підручника, електронного підручника, зміст якого не дублює, а доповнює друкований, робочого зошита.
– Підручник ми написали разом з Олександрою Глазовою, – розповів директор видавництва «Педагогічна перса», автор підручника з української мови Юрій Кузнецов. – Міністерство освіти і науки оцінило інновацію, яку ми внесли в розробку підручників. Мова існує не у вакуумі, а в системі культури. Саме цю концепцію ми впровадили в циклі навчальних книг. У підручнику для 9 класу, крім зв’язків із культурою, багато довершених творів мистецтва, зразків живопису, графіки і фотографії – це «оживило»мову. Також багато інформації, пов’язаної з життям і творчістю Тараса Шевченка, твори якого вивчають у 9 класі – це забезпечує якісні міжпредметні зв’язки.
Автор підручника з математики, головний учений секретар АПН України Михайло Бурда, аналізуючи новостворені підручники, відзначив, що в них дотримано діяльнісний підхід засвоєння нових знань, способів засвоєння, міркувань і практичного їх застосування. Нові підручники забезпечують диференційований підхід до навчання, враховують рівень досягнень кожного учня. Також багато уваги приділено розвивальній функції навчання, зміст якого спрямований на творчий розвиток дитини.
 – Традиційно ми використовували резерви змісту науки. Нині увага приділяється значенню предмета в діяльності людини, використовується емоційно-ціннісний, наочно-образний та естетичний потенціал кожної з наук. Висновок – нові підручники для 9 класу однозначно більш особистісно орієнтовані, ніж попередні, – підсумував Михайло Бурда.
 Станом на 25 серпня 2009 року надруковано 88 назв підручників для учнів 9-х класів ЗНЗ. Для вчасного забезпечення підручниками загальноосвітніх навчальних закладів України доставляють літературу до книжкових баз обласних управлінь освіти і науки6 відправлено 44 назви підручників, загальним тиражем два мільйони 369 тисяч примірників. З ініціативи Міністерства освіти і науки перші параграфи всіх підручників розміщені на офіційному сайті МОН та у фахових освітніх журналах.
Максим Короденко,
«Освіта України».
Фото автора.

«Освіта України» № 56 31 липня 2009 р.

Портрет директора в інтер’єрі Інституту
27 липня 2009 року відзначив свій ювілей директор ІППО КУ імені Бориса Грінченка Михайло Федорович Войцехівський. Хочеться представити нашого керівника й лідера.
Вишуканий, елегантний, діловий – таке враження справляє Михайло Федорович. На думку спадає класична формула «Стиль – це людина». Дійсно, зовнішній образ засвідчує «модус вівенді» – спосіб життя Михайла Федоровича та керованого ним Інституту.
Уважний у спілкуванні до кожного – колеги, слухача курсів, педагога, який звернувся зі своїми проблемами, – Михайло Федорович уміє не лише вислухати, а й почути, навіть відчути те, що приховане в глибокому підтексті або й навмисне залишилось невисловленим. Михайло Федорович відчуває, розуміє й бере до уваги все: настрій і стан співрозмовника, видимі й приховані стосунки між людьми, їхні амбіції й слабкості… Легендою стало вміння Михайла Федоровича мудро залагодити будь-який конфлікт (чи ж мало їх у нашому житті?), підтримати в скрутну хвилину, стримати від помилки й надихнути на все гарне. Передовсім за це люблять і шанують Михайла Федоровича не лише освітяни столиці, а й усі, кому доводилося хоч раз із ним поспілкуватись.

Михайло Федорович – віртуоз менеджменту, чудовий організатор. Цей талант у нього вроджений і до того ж відшліфований упродовж багатьох років. Ніхто не знає вчителя і проблем учителя, школи й видимих і латентних проблем школи, як директор ІППО. Адже пройшов Михайло Федорович усіма стежками-сходинками освітянської долі – починав шкільним учителем біології, тоді працював методистом і викладачем Київського міського інституту удосконалення вчителів, довгий час був заступником директора Інституту, потім – проректором Міського педагогічного університету. Нині директорує, тримаючи на плечах і нервах такий потрібний і важливий для кожного освітянина заклад.

092[1]

О.Кочерга та М.Войцехівський

Михайло Федорович відкритий до інновацій, хоч ставиться до них зважено й обережно. Адже освітня галузь консервативна, тому в усьому, що стосується дитини, дотримуйся класичного правила «Не зашкодь», у всьому, що стосується стомленого нелегкою працею й знервованого життям учителя, – сім раз відміряй. З легкої руки Михайла Федоровича, проте після кількох проведених в Інституті експериментів стартувала дистанційна форма освіти, «закрутилися» інші актуальні (поки що секретні) інноваційні проекти.
Не можна не згадати про виняткову освіченість Михайла Федоровича. Впадає в око вишукана правильність його мовлення, неперевершене відчуття мови. Він не лише директор та ініціатор, він ще й редактор кожної ідеї, що народжується і втілюється в Інституті, усього, що пишеться і говориться працівниками ІППО у його стінах і поза ними. Спілкуючись із Михайлом Федоровичем, хочеться не випускати з рук словника, щоб бути гідним його співрозмовником.
Не забуває Михайло Федорович про своє  покликання як біолога. Це виявляється не стільки в тому, що він дає слушні поради колегам щодо дотримання здорового способу життя (у фахових журналах такого не вичитаєш!), як у тому, що найбільшу насолоду він отримує від спілкування з курсистами – вчителями біології. Прочитані ним лекції надихають та наснажують і аудиторію, і самого лектора. Учитель завжди учитель. Навіть якщо він директор Інституту.

«Освіта України» № 15 24 лютого 2009 р.

СВЯТО ПОВАГИ І ЛЮБОВІ
Ірина Красуцька, журналіст
На чому тримається наше майбутнє і майбутнє нашої країни? На повазі й любові.  До рідної мови, культури, самого себе. І в тому, що в нашої країни є майбутнє, ще раз переконала церемонія нагородження переможців  київського етапу  конкурсу знавців української мови в Будинку вчителя.
У ІХ Міжнародному конкурсі з української мови  імені Петра Яцика взяло участь  понад 18 тисяч  учнів столичних шкіл.  А в ІІІ (міському) етапі,  що відбувся в Інституті післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені  Бориса Грінченка, – 509 учнів 3-11 класів, з яких дипломи переможців отримали 27 школярів.

Зі словами привітання, подяки і надії до переможців конкурсу звернулися  заступник начальника  Головного управління  освіти та науки Київської міської державної адміністрації Василь Герасименко, голова журі  ІІІ етапу конкурсу, заступник директора ІППО  КУ імені  Бориса Грінченка Олександра Глазова. По-справжньому святковою  і родинною була сама атмосфера свята.  Розділити радість і хвилювання перемоги прийшли однолітки, вчителі, батьки.  І в квітах, що дарували однокласники,  і в схвальних оваціях, якими вітали «своїх» молоді люди, і в бажанні сфотографуватися напам’ять разом із товаришем-знавцем чи автором улюбленого підручника (багато хто зі столичних переможців вивчає українську мову за підручниками Олександри Глазової та Юрія Кузнецова), і в гордості за сорочку, яку вишивала бабуся,  відчувалися непідробність, справжність і знову ж таки органічність  і нездоланність ідеї нашої незалежності. Бо нині вона ґрунтується на знаннях і переконаннях. Недаремно всі члени журі відзначали, що з кожним роком рівень робіт стає кращим.  Відчувається, що учасники конкурсу все глибше розуміють  закони української мови,  а основне – кожна робота пройнята  повагою й любов’ю до рідної мови, культури рідної країни, бажанням висловити свою позицію,  ствердити себе у слові.
Церемонія нагородження перетворилася на вишукане і сучасне  мистецьке дійство, світлу ауру якого створили  дитячі художні колективи: ансамбль народної музики «Первоцвіт» Київського палацу дітей та юнацтва (керівник  Тетяна Келебай), ансамбль класичного танцю Палацу дітей та юнацтва Солом’янського району м.Києва (керівник Олена Майорова), народний художній колектив, шоу-гурт «Сонечко» КДПЮ (керівник Юлія Шашкевич),  вокальна студія естрадної пісні  «Планета-МЮЗІК» Будинку дитячої та юнацької творчості Голосіївського району м.Києва (керівник Олена Савінова). І краще всіх гасел переконували натхненні, схвильовані і просто радісні дитячі обличчя.  Адже це було справжнє свято. Свято рідної мови. Свято поваги і любові. Що має тривати щодня!

Новий навчально-методичний посібник для вчителів початкової школи «Уроки логіки у 4 класі»

Посібник містить дві частини. У першій – проаналізовано вимоги до навчальних досягнень учнів з «Логіки», у другій – розміщено детальні конспекти уроків. У конспектах подано зразки проблемно-пошукових діалогів між суб’єктами навчально-виховного процесу, які допоможуть вчителеві початкової школи активізувати пізнавальну діяльність молодшого школяра, забезпечити взаємозв’язок розумової діяльності з позитивними емоціями, виховати впевненість дитини у своїх силах. Всі уроки пов’язано єдиним сюжетом: учні подорожують країною Логікою з казковим героєм роботом Мудриком та гномом Відгадайчиком, який постійно потрапляє у різні несподівані ситуації.
О.Митник, І.Большакова. Урок логіки №12. Тема: «Умовиводи з одним засновком. Перетворення»: текст
Логіка. 2-4 класи. Розробки занять за посібниками О.Митника
Логіка. Програма курсу для 2-4-х класів загальноосвітньої школи
Допомагаючи гномові виплутатися з них, школярі засвоюють логічні правила, виконуючи логічні вправи. Уроки, побудовані у формі подорожі, змагання, театрального дійства, допоможуть вчителеві зробити навчальний процес радісним, захоплюючим, емоційно насиченим. Запропоновані прийоми розв’язування логічних задач відповідають віковим особливостям учнів початкової школи.
Навчально-методичний посібник «Уроки логіки у 4 класі» (автори: Олекандр Митник, Інна Большакова), схвалений для використання у загальноосвітніх навчальних закладах Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (лист № 14.1/12-Г-382 від 06.12.12), є складовою навчально-методичного комплекту для викладання варіативного курсу «Логіка» у початковій школі. Зміст посібника відповідає програмі та навчальному посібнику «Логіка. 4 клас» (автор О. Митник).

Програма курсу «Сходинки етичного зростання» Л.Кравчук

У вересні 2012 року вийшла друком програма курсу за вибором для учнів 1 – 4 класів «Сходинки етичного зростання» (автор Лариса Кравчук, старший викладач кафедри методики та психології дошкільної і початкової освіти ІППО КУ імені Бориса Грінченка).
Вивчення курсу здійснюється за навчально-методичними посібниками: «Сходинки етичного зростання», 1, 2, 3, 4 класи (авт. Л. В. Кравчук. – К.: Шкільний світ, 2012).
Програму схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах комісією з педагогіки та методики початкового навчання Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України (лист ІІТЗО від 08.08.2011 р. № 1.4/18-Г-701).
Програму вміщено у збірнику Програми курсів за вибором для початкових класів. Варіативна складова Базового навчального плану. Книга 3 / Упор.: Г.Ф.Древаль, Л.Ф.Щербакова, А.В.Лотоцька. – Тернопіль: Мандрівець, 2012. – 200 с.

Методичні статті як втілення життєвого кредо

Життєве кредо соціального педагога НМЦ практичної психології і соціальної роботи ІППО Лариси Леонідівни Письмак – «Доброти і людяності не буває забагато». Ці чудові слова вона втілює як у своїй професійній діяльності, так і в особистому житті. Підтвердженням стала добірка статей «Діяльність соціального педагога в закладах освіти», видрукована в спецвипуску газети «Соціальний педагог» (№8 (68), серпень 2012 року, видавництво «Шкільний світ»).
На наш погляд, такий методичний матеріал – суперактуальний та корисний. Ознайомившись із ним, у цьому переконається кожен педагог.
Довідково. Лариса Письмак працює соціальним педагогом у Науково-методичному центрі практичної психології і соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського міського університету імені Бориса Грінченка з 2007 року. Відмінник освіти України. До цього працювала соціальним педагогом СЗШ № 289 м. Києва. Має дві вищі освіти: соціальний педагог і менеджер освіти. Хобі – створення інтернет-ресурсів для соціальних педагогів та практичних психологів.
Зміст спецвипуску газети «Соціальний педагог» №8 (68), серпень 2012 року
Веб-сайт для соціальних педагогів, створений Ларисою Письмак
Веб-сайт для практичних психологів, який спільно з працівниками НМЦ практичної психології і соціальної роботи наповнює Лариса Письмак

Інтерв’ю Лариси Письмак газеті «Соціальний педагог»

Кореспондент. Що спонукало Вас займатися проблемами дитинства?

Л.П. До школи я багато років працювала в позашкільному закладі і помічала, що деякі діти дуже часто змінювали гуртки, вони не могли себе «знайти», їм не було з ким спілкуватися… Я допомагала їм зрозуміти цей світ, пройти шлях соціалізації легко й безболісно. Відтоді вважаю, що саме ми, соціальні педагоги, повинні допомагати дітям «знайти» себе, компенсувати їхнє соціальне неблагополуччя цікавою справою.

Кореспондент. Що у своїй діяльності вважаєте найважливішим?

Л.П. Допомогу та підтримку дітей, дорослих, будь-кого, кому потрібна моя допомога.

Кореспондент. Чим у своїй професійній діяльності Ви найбільше пишаєтеся?

Л.П. Вважаю, що ми разом із колегами робимо велику справу — допомагаємо дітям. Від того, якими вони виростуть, залежить наше майбутнє.

Кореспондент. Якби довелося зустрітися з Уповноваженим України з прав дитини, про що Ви хотіли б із ним поговорити?

Л.П. Насамперед про те, яким чином обирають для дітей-сиріт опікунів. Чому останнім часом по телебаченню ми бачимо, як батьки знущаються над дітьми, яких усиновили. Чи проводить хтось дієвий моніторинг, чи з’ясовує, як такі діти живуть, чи в нас ще багато чого робиться «для галочки»?

Кореспондент. Чи правда, що всі справи, до яких Ви долучаєтеся, завершуються успішно?

Л.П. Те, що всі справи закінчуються успішно, — правда. Думаю, через те, що займаюся справою, яка мені подобається.

Кореспондент. Що б Ви побажали соціальним педагогам України напередодні навчального року?

Л.П. Натхнення, терпіння, творчої наснаги в нашій благородній справі.

З газети «Соціальний педагог» (№8 (68), серпень 2012 року, видавництво «Шкільний світ»).

Матеріали включають в себе багаторічні напрацювання соціального педагога НМЦ практичної психології і соціальної роботи ІППО КУ імені Бориса Грінченка Лариси Леонідівни Письмак.

Посібники для вчителів початкової школи, вихователів, психологів, батьків

Упродовж весни-літа 2012 року у видавництві «Шкільний світ» вийшли друком навчально-методичні посібники «Сходинки етичного зростання» для 2-го, 3-го класів та 4-го класу (перший семестр), автор яких – старший викладач кафедри методики і психології ІППО КУ імені Бориса Грінченка Лариса Володимирівна Кравчук.
Навчально-методичні посібники «Сходинки етичного зростання» (2, 3, 4 класи) мають гриф Міністерства освіти і науки, молоді та спорту «Схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних закладах».
Зміст посібника «Сходинки етичного зростання» для 2-го класу
Зміст посібника «Сходинки етичного зростання» для 3-го класу
Зміст посібника «Сходинки етичного зростання» для 4-го класу (перший семестр)
Видавництво «Шкільний світ»
Як показує практика, сучасні діти вимагають до себе уваги й поваги і не визнають суворих обмежень і примусових заходів. Саме тому, організовуючи роботу із засвоєння молодшими школярами етичних норм, автор пропонує урізноманітнити методи роботи. Конструкти занять, уміщені в посібниках, включають вправи-енергізатори, читання «із передбаченням», обговорення, бесіди, ігрові вправи, створення уявних та реальних моделей поведінки, практичні роботи.
Подані в посібнику поради вчителю здатні забезпечити високу продуктивність виховної роботи та створити умови для етичного становлення дитини молодшого шкільного віку.
Посібники вміщують міні-лекції, тематику яких підказують притчі. Цей матеріал педагог зможе використати в роботі з батьками.
Навчально-методичні посібники «Сходинки етичного зростання» допоможуть педагогам-практикам систематизувати роботу, спрямовану на засвоєння етичних норм молодшими школярами, зробити її більш ефективною і якісною.
Книжки Лариси Кравчук «Сходинки етичного зростання» можна придбати безпосередньо у видавництві «Шкільний світ»: тел. 044 284-25-12 ; 01014, м. Київ, вул. Бастіонна, 15; замовити поштою за тел. 044 284-24-50 або надіславши sms-повідомлення такого змісту «Хочу замовити книжки» на номер 067 408-84-73. Зверніть увагу! Мінімальне замовлення складає 2 книжки.

Посібник для вчителів початкової школи, вихователів, психологів, батьків

У лютому 2012 року вийшов друком навчально-методичний посібник «Сходинки етичного зростання» для 1-го класу .- К. : Шкільний світ , 2012 .- 128с. Автор цієї чудової книжки –  старший викладач кафедри методики і психології ІППО КУ імені Бориса Грінченка Лариса Володимирівна Кравчук. Посібник знайомить із психологічними аспектами засвоєння молодшими школярами етичних норм, уміщує програму курсу «Сходинки етичного зростання». Педагогів зацікавлять подані в посібнику тематично-змістові конструкти (сценарії), які передбачають застосування різних методів роботи з учнями: вправи-енергізатори, обговорення, бесіди, ігрові вправи, читання «із передбаченням», створення уявних та реальних моделей поведінки.
Видавництво “Шкільний світ”. Л.Кравчук. Посібник «Сходинки етичного зростання» для 1-го класу
Сторінки посібника: конструкти занять  на теми «Заздрість» і «Дружба»(Завантажити)
Книжку написано для вчителів початкової школи, вихователів груп подовженого дня, психологів, батьків. Програма курсу та матеріали занять ураховують специфіку психологічного розвитку  учнів шестирічного віку.
Подані в посібнику поради вчителю здатні забезпечити високу продуктивність виховної роботи та створити умови для етичного становлення дитини молодшого шкільного віку. У  книжки подано міні-лекції, тематику яких підказують притчі. Цей матеріал учитель зможе використати в роботі з батьками.
Навчально-методичний посібник «Сходинки етичного зростання» (1 клас) має гриф Міністерства освіти і науки, молоді та спорту «Схвалено для   використання в загальноосвітніх навчальних закладах».
Книжку Лариси Кравчук (на фото) «Сходинки етичного зростання» можна придбати безпосередньо у видавництві «Шкільний світ»: тел. 044 284-25-12 ; 01014, м. Київ, вул. Бастіонна, 15; замовити поштою  за тел. 044 284-24-50 або надіславши sms-повідомлення такого змісту «Хочу замовити книжки» на номер 067 408-84-73. Зверніть увагу! Мінімальне замовлення складає 2 книжки.

Сучасні технології у викладанні фізики

Вітаємо методиста НМЦ природничо-математичної освіти Ірину Іванівну Задніпрянець із видруком  чудової книжки «Сучасні технології у викладанні фізики», вдячними читачами якої будуть як  молоді, так і досвідчені вчителі фізики. Посібник створено з метою допомогти педагогові  зорієнтуватись у питаннях технологічності ви­кладання предмета й умовах застосування відповідної технології. У книжці розглянуто філософські засади педагогічних технологій, підходи до поняття технологічності в навчально-виховному процесі, класифікацію технологій залежно від завдань навчання.
Сайт Ірини Задніпрянець
Видавництво «Шкільний світ»: посібник “Сучасні технології у викладанні фізики”
Інформація першої частини посібника дасть учителям можливість пригадати основні принципи та особливості традиційного навчання, форми й методи роботи; ознайомитись із сучасними поглядами на урок у системі традиційного навчання.
Друга частина присвячена інтерактивним технологіям навчання, найбільш поширеним у викладанні предметів природничого циклу, а саме: кооперованому, груповому та проблемному навчанню; їх основним характеристикам, умовам застосування.
У третій частині посібника розглянуто інноваційні освітні технології особистісно орієнтованого навчання, найбільш поширені у викладанні фізики: технологія диференційованого навчання, модульне навчання, технологія розвитку критичного мислення; подано приклади їхнього використання на уроках фізики.

Посібник «Творчі проекти на уроках трудового навчання : обслуговуючі та технічні види праці : 8 – клас

Зміст нових програм з трудового навчання для учнів 5–9 класів передбачає вивчення нового матеріалу через організацію проектно-технологічної діяльності. Проекти, які виконують учні у процесі трудового навчання, переважно мають практичне спрямування (так звані матеріальні проекти). Методику виконання проектів детально описано в книжці доцента кафедри методики природничо-математичної освіти і технологій ІППО КУ імені Бориса Грінченка Н.І.Боринець (у співавторстві з Л.Рак).
Про книжку Творчі проекти на уроках трудового навчання : обслуговуючі та технічні види праці : 8 – класи / упоряд.: Л. Рак, Н. Боринець. – К.: Шк.. світ, 2010. – 120 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»).
Н.І.Боринець. Проектно-технологічна діяльність учнів і вчителів трудового навчання
Нова редакція навчальної програми МОН України «Трудове навчання. 5-9 класи», серед авторів якої – Н.І.Боринець
Виконання проекту передбачає оформлення відповідної документації: плану роботи, плану проектної діяльності, ескізного малюнка, креслення, інструкційних чи технологічних карт тощо. Написані від руки чи надруковані матеріали збирають у папку (її можна виконати в електронному вигляді) під назвою «Пояснювальна записка», або «Портфоліо».

Актуальна книжка для педагогів і батьків

Видавництво педагогічної преси та літератури «Шкільний світ» виклало у вільному доступі книжку заступника директора ІППО КУ імені Бориса Грінченка О.В.Кочерги «Психофізіологія раннього дитинства». Праця є корисною й цікавою не тільки для педагогів, а й для батьків маленьких українців.
О.Кочерга. Психофізіологія раннього дитинства
Видавництво «Шкільний світ»

Про компетентність учителя зарубіжної/світової літератури

Статті доцента кафедри методики викладання мов та літератури ІППО КУ імені Бориса Грінченка, кандидата педагогічних наук Світлани Сафарян видруковано в збірці «Компетентність учителя ЗЛ: реалізація на уроці. – К.: «Шкільний світ, 2010). У статті «Шляхи підвищення професійної компетентності вчителя ЗЛ у системі післядипломної педагогічної освіти»  окреслено рівні  оволодіння педагогічною майстерністю:  елементарний, базовий,  досконалий та  творчий. Стаття «Фонові знання як засіб реалізації краєзнавчого та етнокультурологічного методичних принципів під час вивчення художнього твору на уроках ЗЛ» присвячена дослідженню окремих груп фонових знань як наукових систематичних знань, що мають інформаційно-культурологічний характер.

Електронний навчально-наочний посібник «Дитина у світі»

До Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» у видавництві «Свена» вийшов перший навчально-методичний матеріал нового покоління – електронний навчально-наочний посібник «Дитина у світі», схвалений МОН України до використання педагогами дошкільних навчальних закладів, батьками дітей дошкільного віку. Автор посібника – Алла Гончаренко, доцент кафедри методики та психології дошкільної і початкової освіти  ІППО КУ імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук.
Видавництво «Свена»