Category Archives: МЕТОДИЧНА РОБОТА

Досвід роботи вчителя-дефектолога спеціального навчально-виховного комплексу «Мрія» Деснянського району м. Києва В.В.Бабіч

Тема досвіду: «Соціально-побутова адаптація дітей з особливими потребами в умовах навчального закладу».
Адреса досвіду: спеціальний навчально-виховний комплекс «Мрія» Деснянського району м.Києва.
Автор досвіду: Бабіч Вікторія Володимирівна.
Суть досвіду полягає у створенні авторської карти психологічно-педагогічної діагностики дітей з розкладами спектра аутизму в соціальній адаптації дітей та інтеграції в суспільство, залучення до суспільно-корисної діяльності.
Матеріали досвіду:
Карта розвитку АУТИЗМ
Опис навчальних блоків
Книжка-нагадування
Блок «Рослини»
Блок «Кухня»
Блок «КГН (Культурно-гігієнічні навички)»
Блок «СХД»
В.В.Бабіч. Соціально-побутова адаптація дітей з особливими потребами спеціального НВК «Мрія»: презентація

Знайомтесь: переможець ІІ етапу Конкурсу «Учитель року – 2014» у номінації «Початкові класи»

Цілеспрямована, енергійна, принципова, безкомпромісна, вимоглива і разом з тим людяна та щира, а ще – безмежно закохана у школу та дітей. Такою бачать учителя Київської інженерної гімназії Дарницького району м. Києва Олену Некрилову її колеги та учні.
Малі школярики, яких навчає ця безмежно талановита вчителька хочуть і люблять вчитися. А бажання вчитися – головний результат початкового навчання! Інтерес до навчання виникає там, де є натхнення. Кожен урок Олени Миколаївни такого натхнення сповнений, він дарує дітям радість творчого пошуку й пізнання нового.
Педагог перебуває в постійному пошуку, в навчально-виховному процесі застосовує найновіші досягнення психолого-педагогічної науки, інтерактивні технології, прогресивні методики. У  творчому доробку вчителя – зошит для каліграфічного письма «Подорож із Колобком», який використовується для проведення каліграфічних хвилинок на уроках рідної мови.
Робота О.М.Некрилової спрямована на пошук обдарованої дитини, розкриття та розвиток її здібностей. Вихованці Олени Миколаївни беруть активну участь у різноманітних конкурсах, олімпіадах, виставках.
Щомісяця в гімназії виходять журнали «Поетичний Чорнобривчик» та «Дзвіночок», у яких оприлюднюються твори учнів Олени Миколаївни.
О.Некрилова. Конспект уроку «Повторення й узагальнення вивченого про Займенник» (4 клас)
Сайт О.М.Некрилової
Поезії Олени Некрилової

Знайомтесь: переможець ІІ етапу Конкурсу «Учитель року – 2014» у номінації «Директор школи»

Професійним кредо директора ЗНЗ №243 Тетяни Ігорівни Деменко є вислів: «Немає задач, які неможливо розв’язати. Є задачі, розв’язання яких потребує нетривіального підходу». Принципи управлінської діяльності директора  –  демократичність, науковість та аргументованість. «Бездумне виконання вказівок для мене неприйнятне, – стверджує Тетяна Ігорівна. – Якщо хочеш домогтися якісного виконання задачі, знайди такі аргументи, щоб людина, якій доручаєш справу, відчувала в її здійсненні потребу».

Перемога українських мультфільмів на фестивалі кіно в Лос-Анджелесі

Переможцем Універсального багатокультурного фестивалю кіно, який відбувся в квітні 2013 року в Лос-Анджелесі, став цикл (з 50-ти серій) мультфільмів виробництва Національної телекомпанії України «Народна мудрість». Участь у номінації «мультиплікаційний короткометражний фільм» узяло 20 країн.
Знайти українські мультфільми легко на відеохостингу YouTube. Тривалість кожного – півхвилини. Учителю-словеснику мультики допоможуть у суперсучасній формі представити учням найяскравіші зразки мудрих висловлювань народу. Мультфільми можуть слугувати не тільки унаочненням, а й поштовхом до розвитку дитячої креативності – адже за такими зразками школярі можуть створити (написати або й намалювати) сценарії «екранізації» прислів’їв, загадок, казок, анекдотів… Представити такі сценарії можна як у вигляді мультимедійної презентації, так і у вигляді коміксу.
id=101874Режисери мультиплікаційного циклу – Степан Коваль та Володимир Задорожний, продюсер проекту – Юлія Грибанова. Степан Коваль – володар «Срібного ведмедя» на фестивалі «Берлінале» та призу глядацьких симпатій у Мадриді.
«Certificate of Excellence» (сертифікат вищості) за перемогу на церемонії нагородження кінофестивалю вручили українському консулу. Українське консульство привітало телекомпанію з перемогою та висловило сподівання на подальшу успішну співпрацю з пропагування українського кіномистецтва за кордоном. Партнери фестивалю – Бродвейський міжнародний кінофестиваль Лос-Анжелеса та Міжнародный молодіжний кінофестиваль Сан-Дієго.
Кожна жаба – своє болото хвалить!: відео (35 сек.)
На двох стільцях не всидиш: відео (35 сек.)
Одна бджола мало меду наносить: відео (29 сек.)
Береженого бог береже: відео (30 сек.)

Методика + казка = казкова методика?

Те, що казка є одним із найдавніших засобів етичного виховання і розвитку дитини, ні в кого не викликає сумнівів. Саме завдяки казкам дитина пізнає добро та зло, казки  виховують у дітях уміння любити й співпереживати.  У психолого-педагогічній науці інтерес  до казки як засобу виховання дитини існує давно. Недарма казкотерапію виділено в самостійний напрямок психолого-педагогічної практики. Певно, настала пора й методиці осмислити роль і значення казки в навчанні. Адже казка, як писав незабутній Сергій Образцов, «…чудовий вид творчості, що володіє двома полюсами: сатирою та героїчною романтикою. Дитина повинна сміятися й мріяти. Інакше – як їй жити?»
Л.В.Кравчук. Казка як чинник засвоєння молодшими школярами етичних норм
О.П.Глазова. Навчання мови через… казку?

Інтернет-ідеї в традиційній методиці

Погодьмося, що запити, які людина робить у інтернет-пошуковиках, багато розповідають про її інтереси, захоплення, життя в цілому, навіть засвідчують рівень її інтелекту! Якщо ж реальне життя та пошукові запити людини тісно пов’язані, чому б не пофантазувати та не уявити, які запити могли б робити історичні особи та літературні персонажі, якби інтернет був у них під рукою?
А чому б не використати цей хитромудрий хід у навчальному процесі? Нехай учні доберуть і запишуть 5 (10) запитань, які міг би «закинути» у пошуковик Богдан Хмельницький, Фауст, Євгеній Онєгін… Хай школярі доберуть такі запитання індивідуально, у парах або в групах! Нехай обрані запити мотивують, а свій вибір обґрунтують! Або навпаки – хай назвуть ім’я історичної особи або літературного героя за тими запитами «до Google», які прочитає нібито від їхнього імені вчитель.
Цю ідею покладено в основу гри «Чиє це життя?», яку нещодавно вигадав Googl, який у рейтингу пошуковиків посідає чільне місце.
Ось вам приклади запитів: намисто з качок;  вивернути вовка навиворіт, компот і печеня з одного оленя; політ на ядрі; вирощування гороха на Місяці, пересування на половині коня… Здогадалися, хто міг би цікавитися цим у пошуковику? Ось інші приклади: влаштуватися моряком, острови Атлантичного океану, їстівні рослини, покрій одягу з хутра, приручити дику козу, звичаї ганнібалів, новини за 28 років. Ще приклад: гербовий папір оптом; карта доріг Росії; як подолати дубинноголовість; як збити капітал, кількість душ. Тепер спробуйте самі.
Яка від такої гри (вибачте, методичного прийому) практична користь? Вона викликає інтерес і активізує знання. Систематизувати вже здобуту інформацію, а потім здобувати все нову й нову, переходячи з інтернет-сторінки на сторінку – не тільки цікаво. Це формує вміння цілеспрямовано шукати інформацію. Вміння, необхідне громадянинові інформаційного суспільства.
Історія Google
Google: Життя – це пошук (зразок)

Печа куча як ефективний засіб (само)виховання

Чи ж давно вам довелося страждати від багатослів’я оратора на нараді (педраді, семінарі, конференції)? Чи ж завжди ви самі можете вчасно замовкнути на уроці (семінарі, конференції)? Чи ж умієте вкластися в регламент, не катуючи слухачів? Чи спроможні сказати головне за наданий вам час? Чи навчаєте цього своїх вихованців?
Чудовий спосіб тренування стислості й точності висловлювання – печа куча (PECHA KUCHA). Ні, це не співзвучний англійському picture вислів. У японській мові це звукове наслідування балаканини – як українське «гала-бала» чи популярне сленгове «бла-бла-бла». Так називають формат інтелектуального креативного спілкування, винайдений 2003 року двома австрійськими архітекторами з Токіо…

Учнівське мовне портфоліо

Можливо, варто порадити учасникам олімпіад з української мови та літератури й зарубіжної літератури зберегти відтворені «з пам’яті» творчі роботи? І вкласти їх до мовного портфоліо?
Ідея впровадження учнівського мовного портфеля в навчальний процес не є новою.  Упродовж останніх років вона в різних формах вводиться окремими вчителями в окремих ЗНЗ України. Поки що цей процес відбувається інтуїтивно, шляхом спроб і помилок. Ще відсутні стандарти та єдина методологія.
Працюймо! Ділімось методичними знахідками й напрацюваннями! Обмінюймось думками з приводу пристосування Європейського мовного портфоліо до умов навчання рідної мови. Тим самим ми повяжемо майбутнє наших учнів з навчанням або роботою в країнах Європи.
Європейське мовне портфоліо: презентація (2,11 Мб)

Портфоліо в розвитку інноваційної особистості

Конструктор для створення навчальних таблиць, схем, діаграм

Сьогодні не можна уявити ні життя без комп’ютера, ні шкільне навчання без мультимедійних засобів. Не сприймають сучасні школярі паперових таблиць – і все тут! Невимовно важко навчати дітей і підлітків, кожен з яких на сто років обігнав тебе щодо вміння порозумітися з комп’ютерною технікою. Та в тому-то й головна родзинка комп’ютера, що оволодіти ним може будь-хто будь-коли і без жодних обмежень!
Пропонуємо вам мультимедійний посібник-конструктор. Усі елементи поданих у ньому таблиць і схем можна копіювати, pоз’єднувати й поєднувати, виявляючи в таких варіаціях  власне розуміння змісту навчання мови та не зраджуючи власним естетичним смакам. Сконструйовані таким чином наочні засоби навчання можна за допомогою мультимедійного проектора  “виводити” на екрані чи на мультимедійній дошці, а ще як роздавальний матеріал роздруковувати на принтері. Конструктор призначений для швидкого створення графічних організаторів (Graphic organizer) текстової інформації (навчальних таблиць, схем, діаграм).

Методичний конструктор, версія №1: презентація (2 Мб)
Конструктор для вчителів, версія №2: презентація (2,34 Мб)

Продукуймо ідеї!

Що вигукнув Ісаак Ньютон, коли йому на голову впало яблуко (див. ілюстрацію)? Можливо, як свого часу Архімед, він вигукнув: «Еврика!»?
До речі, це грецьке слово перекладається нашими двома словами «я знайшов». Словник іншомовних слів трактує його як вислів радості з приводу вдалого розв
язання задачі, виникнення нової думки, ідеї.

Ідея,
що спала на думку у ванні Архімедові, оформилася в основний закон гідростатики (закон Архімеда). Яблуко, що впало на голову серові Ісаакові Ньютону, як кажуть, спонукало його сформулювати закон усесвітнього тяжіння.
Що спонукає вчителя продукувати методичні ідеї? Нагальна потреба (тепер це зветься виклики часу), нестримний креатив (модний термін), невгамовна вдача? Адже ідея – то найвища форма пізнання й мислення, яка не лише відображає обєкт, а й спрямована на його перетворення.
Тож продукуймо ідеї й перетворюймо! А кращий спосіб одержати гарну ідею – мати багато ідей!

Знайомтесь: переможець ІІ етапу Конкурсу «Учитель року-2014» в номінації «Трудове навчання»

Катерина Миколаївна Олексієнко працює в спеціалізованій школі №43 з поглибленим вивченням предметів суспільно-гуманітарного циклу «Грааль» Солом’янського району.
Крім класичних методів навчання, учитель використовує інформаційно-комунікаційні технології: саме вони стали невід’ємною частиною її методичного інструментарію. За допомогою ІКТ звичайний урок трудового навчання Катерина Миколаївна перетворює на урок-подорож або урок-екскурсію, чим стимулює учнів до творчої та науково-дослідної роботи. Найбільш ефективною в процесі викладання трудового навчання є  візуалізація технологічних процесів, адже під час усного викладу матеріалу слухач сприймає до однієї тисячі умовних одиниць інформації за хвилину, а при «підключенні» органів зору — до 100 тисяч. Тому висока ефективність використання в навчанні мультимедійних засобів, основа яких – зорове та слухове сприйняття матеріалу — абсолютно очевидна.
Катерина Миколаївна активно використовує різні форми візуалізації: навчальне відео, електронні презентації та фотоколекції виробів, науково-популярні фільми. Педагог успішно застосовує інтерактивні методи навчання, поєднуючи колективні форми роботи з груповими та індивідуальними.
К.М.Олексієнко. Інтерактивний урок та презентація на сайті «Трудове навчання»
Сайт спеціалізованої школи №43 з поглибленим вивченням предметів суспільно-гуманітарного циклу «Грааль»
Shpulka (Шпулька): персональний сайт К.М.Олексієнко
Конспект уроку на тему «Культура споживання їжі»
Презентація до уроку на тему «Культура споживання їжі»
К.М.Олексієнко. Творча майстерня вчителя трудового навчання
К.М.Олексієнко. Від волокна до тканини: презентація
К.М.Олексієнко. Вишивання: ілюстрації до уроку
К.М.Олексієнко. Географічні особливості національного вбрання українців

Знайомтесь: переможець ІІ етапу Конкурсу «Учитель року-2014» в номінації «Географія»

«Якщо письменник живе в своїх книжках, художник – у картинах, скульптор – у створених ним  скульптурах, то вчитель – у думках і справах учнів», – стверджує вчитель географії СЗШ №9 Оболонського району Наталія Григорівна Кондратенко. Досконало володіючи методикою викладання  географії, педагог застосовує ефективні методи навчання та форми організації навчально-виховного процесу. Для школярів кожен проведений Наталією Григорівною урок географії –  справжнє свято знань. Педагогічне кредо вчителя – «Освіта –  найкраще, що можна дати дитині».
Про Н.Г.Кондратенко на сайті  СЗШ №9
Н.Г.Кондратенко. Загальні особливості клімату Африки. Кліматичні пояси і типи клімату: конспект уроку в 7 класі
Н.Г.Кондратенко. Клімат Африки: кліматичні пояси: презентація до уроку
Н.Г.Кондратенко. Зона лісостепу: презентація до уроку
Розробки практичних робіт з географії для 6 класу
Н.Г.Кондратенко. Географія окремих галузей хімічної промисловості. Проблеми розвитку і розміщення галузі: конспект уроку в 9 класі
Урок – гра “Клуб веселих і кмітливих приїздить до Африки” (7 клас)
Внутрішня будова Землі: презентація до уроку
Сайт Н.Г.Кондратенко

Тим, хто узагальнює педагогічний досвід

Рекомендуємо ознайомитися з методичними рекомендаціями щодо виявлення, вивчення, узагальнення та поширення передового педагогічного досвіду, надрукованими в журналі «Шкільна бібліотека» №3, 2011 року (видавець – ТОВ «Редакція газети «Позакласний час»). Автор рекомендацій – завідувач НМЦ координації методичної роботи ІППО КУ імені Бориса Грінченка Галина Павлівна Бондарчук (на фото).
Г.П.Бондарчук. Методичні рекомендації щодо виявлення, вивчення, узагальнення та поширення ППД