Аналітична довідка Нової української школи
Науково-дослідна лабораторія експериментальної педагогіки та педагогічних інновацій Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка провела опитування учителів, батьків та учнів перших класів, які у 2018/2019 навчальному році навчались за освітніми програмами, укладеними відповідно до нового Державного стандарту початкової освіти.
Метою опитування було виявлення ставлення учасників до упровадження ідей Нової української школи.
Цільова аудиторія: вчителі 1-х класів, учні та їх батьки.
Опитування відбулось у лютому-березені 2019 р.
Відповідно до особливостей кожної групи були розроблені анкети, які дали змогу виявити оцінку змісту та організації освітнього процесу, особливостей освітнього простору та його відмінностей від попередньої моделі навчання.
Опитування було проведено он-лайн з використанням Googlе-форм за спеціально розробленими анкетами (дорослі респонденти) та у формі бесіди (учнів 1-х класів).
Загальна характеристика вибірки представлена у таблиці 1.
Таблиця 1. Характеристика вибірки
№ |
Група респондентів |
Кількість респондентів |
1 | Вчителі | 50 |
2 | Батьки учнів | 300 |
3 | Учні перших класів | 300 |
Анкета
Шановні учасники опитування!
Оцініть за 10-бальною шкалою, наскільки Вам вдалось реалізувати у процесі навчання учнів 1 класу наступні аспекти Нової української школи:
1. Побудова освітнього процесу на основі інтегрованого підходу;
2. Реалізація компетентнісного підходу до навчання;
3. Організація роботи учнів у групах;
4. Організація проектної діяльності учнів;
5. Впровадження формувального оцінювання та самооцінювання учнів;
6. Розвиток соціально-емоційної компетентністі учнів;
7. Забезпечення позитивної мотивації учнів до навчання;
8. Врахування індивідуальних особливості та потреби учнів;
9. Застосування ІКТ на уроках та при підготовці до них.
Результати опитування представлено у таблиці 2.
Таблиця 2.
Результати опитування педагогів та батьків учнів 1-х класів.
Критерій | вчителі, % | батьки, % | ||||
високий рівень | середній рівень |
достатній рівень |
високий рівень | середній рівень |
достатній рівень |
|
побудова освітнього процесу на основі інтегрованого підходу | 90 | 10 | 0 | 85 | 10 | 5 |
реалізації компетентнісного підходу до навчання | 85 | 15 | 0 | 60 | 15 | 25 |
організації роботи учнів у групах | 100 | 0 | 0 | 90 | 10 | 0 |
організації проектної діяльності учнів | 95 | 5 | 0 | 100 | 0 | 0 |
впровадження формувального оцінювання та самооцінювання учнів | 65 | 30 | 5 | 80 | 10 | 10 |
розвиток соціально-емоційної компетентності учнів | 100 | 0 | 0 | 100 | 0 | 0 |
забезпечення позитивної мотивації учнів до навчання | 70 | 15 | 15 | 50 | 20 | 30 |
застосовування ІКТ на уроках та при підготовці до них достатній рівень | 90 | 5 | 5 | 95 | 5 | 0 |
Загалом учителі оцінюють визначають переважно високий рівень реалізації компетентнісного підходу до навчання; організації роботи учнів у групах; забезпечення позитивної мотивації учнів до навчання.
Батьки оцінюють високо організацію проектної діяльності учнів; впровадження формувального оцінювання та самооцінювання; розвиток соціально-емоційної компетентності учнів.
Результати анкетування свідчать про те, що в цілому педагоги і батьки визначають результати впровадження НУШ як успішні.
Опитування учнів перших класів було проведено у форматі фокус-груп педагогами, щоб уникнути дискомфорту через необхідність спілкування зі сторонніми особами.
Результати опитування було систематизовано у вигляді таблиці.
Таблиця 3.
Оцінювання учнями 1 класів освітнього процесу.
№ | Зміст | Критерій |
1 | Мені у школі подобається, я з друзями співаю, у нас багато ігор. | організації роботи учнів у групах |
2 | Вчора ми із Оксаною (сусідка по парті) ставили оцінки. У нас була така табличка, треба було по кожному рядочку оцінку поставити. Нам спочатку вчителька дала табличку, а потім ми завдання виконували. Разом. | впровадження формувального оцінювання та самооцінювання учнів організації роботи учнів у групах організації проектної діяльності учнів |
3 | У нас є проектор і у вчительки комп’ютер. Ми на дошці мультики дивимось, картинки, і завдання. Там можна рухати малюнки і відповіді відразу. | застосовування ІКТ на уроках та при підготовці до них достатній рівень |
4 | Ми самі собі оцінки вчора ставили. Це цікаво. Спочатку перевірили, а потім оцінку написали. | впровадження формувального оцінювання та самооцінювання учнів |
5 | У нас ранкові зустрічі. Ми вітаємось, розповідаємо про цікаве, про книжки, про улюбленців. І бажаємо щось хороше. | розвиток соціально-емоційної компетентності учнів організації роботи учнів у групах |
6 | Іноді хтось сумний приходить, і ми йому кажемо приємне. Тоді настрій гарний. А іноді голова болить і можна в куточку посидіти, просто послухати. | розвиток соціально-емоційної компетентності учнів |
7 | Моє місце в класі? (пауза) Сьогодні з Валею сиділа. Вранці. А потім із Женею і Сашком. Ну і з Мариною. Ми разом малювали. | організації роботи учнів у групах організації проектної діяльності учнів |
8 | Коли я помиляюсь, мене не сварять. Всі помиляються, і вчителька. І мама. Всі. Просто треба ще раз спробувати. | забезпечення позитивної мотивації учнів до навчання |
9 | У нас іноді бувають уроки. А іноді – проекти, там всі уроки. Це цікаво. | організації роботи учнів у групах організації проектної діяльності учнів побудова освітнього процесу на основі інтегрованого підходу |
Як засвідчують з результати опитування, більшість визначених наперед критеріїв ідентифікується учнями перших класів. Серед відповідей не вдалось викоремити показники одного з важливих критеріїв – реалізацію компетентнісного підходу до навчання. Така ідентифікація неможлива через вікові особливості респондентів.
Результати опитування свідчать про високий рівень реалізації ідей Нової української школи.
Залишити відповідь