День безпечного інтернету: добірка корисних матеріалів
Беззаперечно, що Всесвітня мережа «Інтернет» – невід’ємна складова сучасного життя, яка несе в собі великий інформаційний та освітній потенціал. Сучасні цифрові технології та інтернет не тільки відкривають безмежні можливості для навчання й особистісного розвитку людини, але, на жаль, криють у собі загрози та небезпеки, яким треба вміти протистояти. Щороку у другий вівторок лютого у світі відзначається День безпечного інтернету. Цього року цей день припадає на 11 лютого.
Сама ідея присвятити день цифровій безпеці виникла в Єврокомісії ще в 2004 році. Поширила ідею європейська мережа центрів Insafe (Insafe – це європейська мережа центрів з підвищення обізнаності про безпечне і відповідальне користування інтернетом і мобільними пристроями молоддю). Офіційно міжнародний День безпечного інтернету почали відзначати у 2012 році, коли до справи долучилися Міністерство внутрішньої безпеки США та низка некомерційних організацій.
Метою Дня безпечного інтернету є поширення знань про безпечне та відповідальне використання цифрових технологій насамперед серед дітей та молоді. Разом з цим це чудовий привід вкотре нагадати усім користувачам інтернету про важливість основ мережевої безпеки. Головним завданням міжнародного Дня безпечного інтернету було і залишається удосконалення навичок безпечної поведінки в мережі серед дітей та підлітків. Але згодом приєдналися й більш специфічні завдання – навчання способів боротьби з «мовою ненависті», правил мережевого етикету та дистанційного спілкування, основ медіаграмотності.
Цього дня традиційно проводять лекції, семінари, майстер-класи, уроки, вебінари та інші тематичні заходи, присвячені безпеці в інтернеті. Для успішного проведення тематичних заходів у закладах освіти ми традиційно підготували добірку корисних матеріалів на допомогу педагогам.
В Інституційному репозиторії Київського столичного університету імені Бориса Грінченка розміщено статтю «Управління безпекою учнів в інтернеті: відкриті освітні ресурси на допомогу освітянам» (автори – Наумова В. Ю., Бульвінська О. І.), що присвячена аналізу українських і зарубіжних відкритих освітніх ресурсів, які є елементом професійного розвитку педагогів для організації роботи зі школярами щодо безпечного користування інтернетом. Авторами підкреслено, що саме вчителі мають сформувати в учнів навички безпечної поведінки в цифровому просторі, керування особистими даними в інтернеті, оцінки цифрового контенту, правил спілкування в соціальних мережах. Проаналізовані в статті українські і зарубіжні відкриті освітні ресурси щодо безпечної поведінки дітей в інтернеті систематизовано за трьома категоріями: розроблені урядовими структурами; розроблені громадськими організаціями; масові відкриті онлайн-курси. Підкреслено, що проаналізовані ресурси включають освітній, комунікаційний, інформаційний компоненти і мають беззаперечний потенціал для їх використання педагогами у навчанні дітей і батьків.
На порталі електронного навчання Інституту післядипломної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка розміщено авторські навчальні модулі для підвищення кваліфікації педагогів:
«Основи медіаграмотності» (автор – Хоменко О. А.). Мета модуля – розкрити значущість медіаосвіти та медіаграмотності в інформаційному світі; сформувати розуміння залежності рівня медіаосвіти суспільства і здатності його протистояти позитивним і негативним наслідкам впливу медіа. У модулі йдеться про:
- роль медіа у формуванні сучасної картини світу;
- методи маніпулятивного впливу ЗМІ;
- захист від маніпуляцій;
- медіатехнології.
«Медіаграмотність як ключова компетентність сучасного вчителя» (автор – Третяк О. П.). Мета модуля – поглиблення знань з медіаграмотності та протидії викликам сучасного світу – дезінформації й фейкам. Опанувавши модуль, вчителі зможуть:
- створювати власний медіапродукт і оцінювати власну медіаактивність;
- розвивати в собі нові медіаосвітні компетентності;
- імплементовувати набуті знання в освітній процес.
«Формування медіаграмотності як однієї з ключових компетентностей учня нової української школи» (автор – Клименко Н. П.). Мета модуля – ознайомити педагога з підходами до організації навчання з медіаосвіти, які допоможуть йому у формуванні в учнів медіаграмотності як в навчальній, так і позанавчальній діяльності. Зміст модуля розкриває такі питання:
- медіаосвіта як чинник формування фахової компетентності в контексті європейської інтеграції;
- види медіа;
- як навчити учнів аналізувати медіамеседжі.
Запропоновані модулі підвищення кваліфікації присвячені не технічним засобам захисту в кіберпросторі, а умінням аналізувати відомості з інтернету, викривати фейки, захищатися від неправдивої чи сумнівної інформації, уникати зловмисних маніпуляційних впливів.
Для того, щоб дізнатися, як День безпечного інтернету відзначається у світі та Україні, слідкуйте за хештегами #SID2025 та #SaferInternetDay, #ДеньБезпечногоІнтернету в соціальних мережах.
Подбаймо про безпеку дітей разом!
Примітка. Текст містить гіперпосилання. Якщо ви бачите, що текст не чорний, а синій – це гіперпосилання. Клікайте його і переходьте для ознайомлення.
Матеріал підготувала Вікторія Наумова, старший викладач кафедри природничо-математичної освіти і технологій, методист НМЦ професійного розвитку педагогічних працівників Інституту післядипломної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка
e-mail: v.naumova@kubg.edu.ua
Залишити відповідь