День безпечного інтернету: добірка корисних матеріалів

Беззаперечно, що Всесвітня мережа «Інтернет» – невід’ємна складова сучасного життя, яка несе в собі великий інформаційний та освітній потенціал. Сучасні цифрові технології та інтернет не тільки відкривають безмежні можливості для навчання й особистісного розвитку людини, але, на жаль, криють у собі загрози та небезпеки, яким треба вміти протистояти. Щороку у другий вівторок лютого у світі відзначається День безпечного інтернету. Цього року цей день припадає на 11 лютого.

Сама ідея присвятити день цифровій безпеці виникла в Єврокомісії ще в 2004 році. Поширила ідею європейська мережа центрів Insafe (Insafe – це європейська мережа центрів з підвищення обізнаності про безпечне і відповідальне користування інтернетом і мобільними пристроями молоддю). Офіційно міжнародний День безпечного інтернету почали відзначати у 2012 році, коли до справи долучилися Міністерство внутрішньої безпеки США та низка некомерційних організацій.

Метою Дня безпечного інтернету є поширення знань про безпечне та відповідальне використання цифрових технологій насамперед серед дітей та молоді. Разом з цим це чудовий привід вкотре нагадати усім користувачам інтернету про важливість основ мережевої безпеки. Головним завданням міжнародного Дня безпечного інтернету було і залишається удосконалення навичок безпечної поведінки в мережі серед дітей та підлітків. Але згодом приєдналися й більш специфічні завдання – навчання способів боротьби з «мовою ненависті», правил мережевого етикету та дистанційного спілкування, основ медіаграмотності.

Цього дня традиційно проводять лекції, семінари, майстер-класи, уроки, вебінари та інші тематичні заходи, присвячені безпеці в інтернеті. Для успішного проведення тематичних заходів у закладах освіти ми традиційно підготували добірку корисних матеріалів на допомогу педагогам.

В Інституційному репозиторії Київського столичного університету імені Бориса Грінченка розміщено статтю «Управління безпекою учнів в інтернеті: відкриті освітні ресурси на допомогу освітянам» (автори – Наумова В. Ю., Бульвінська О. І.), що присвячена аналізу українських і зарубіжних відкритих освітніх ресурсів, які є елементом професійного розвитку педагогів для організації роботи зі школярами щодо безпечного користування інтернетом. Авторами підкреслено, що саме вчителі мають сформувати в учнів навички безпечної поведінки в цифровому просторі, керування особистими даними в інтернеті, оцінки цифрового контенту, правил спілкування в соціальних мережах. Проаналізовані в статті українські і зарубіжні відкриті освітні ресурси щодо безпечної поведінки дітей в інтернеті систематизовано за трьома категоріями: розроблені урядовими структурами; розроблені громадськими організаціями; масові відкриті онлайн-курси. Підкреслено, що проаналізовані ресурси включають освітній, комунікаційний, інформаційний компоненти і мають беззаперечний потенціал для їх використання педагогами у навчанні дітей і батьків.

На порталі електронного навчання Інституту післядипломної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка розміщено авторські навчальні модулі для підвищення кваліфікації педагогів:

«Основи медіаграмотності» (автор – Хоменко О. А.). Мета модуля – розкрити значущість медіаосвіти та медіаграмотності в інформаційному світі; сформувати розуміння залежності рівня медіаосвіти суспільства і здатності його протистояти позитивним і негативним наслідкам впливу медіа. У модулі йдеться про:

  • роль медіа у формуванні сучасної картини світу;
  • методи маніпулятивного впливу ЗМІ;
  • захист від маніпуляцій;
  • медіатехнології.

«Медіаграмотність як ключова компетентність сучасного вчителя» (автор – Третяк О. П.). Мета модуля – поглиблення знань з медіаграмотності та протидії викликам сучасного світу – дезінформації й фейкам. Опанувавши модуль, вчителі зможуть:

  • створювати власний медіапродукт і оцінювати власну медіаактивність;
  • розвивати в собі нові медіаосвітні компетентності;
  • імплементовувати набуті знання в освітній процес.

«Формування медіаграмотності як однієї з ключових компетентностей учня нової української школи» (автор – Клименко Н. П.). Мета модуля – ознайомити педагога з підходами до організації навчання з медіаосвіти, які допоможуть йому у формуванні в учнів медіаграмотності як в навчальній, так і позанавчальній діяльності. Зміст модуля розкриває такі питання:

  • медіаосвіта як чинник формування фахової компетентності в контексті європейської інтеграції;
  • види медіа;
  • як навчити учнів аналізувати медіамеседжі.

Запропоновані модулі підвищення кваліфікації присвячені не технічним засобам захисту в кіберпросторі, а умінням аналізувати відомості з інтернету, викривати фейки, захищатися від неправдивої чи сумнівної інформації, уникати зловмисних маніпуляційних впливів.

Для того, щоб дізнатися, як День безпечного інтернету відзначається у світі та Україні, слідкуйте за хештегами #SID2025 та #SaferInternetDay, #ДеньБезпечногоІнтернету в соціальних мережах.

Подбаймо про безпеку дітей разом!

Примітка. Текст містить гіперпосилання. Якщо ви бачите, що текст не чорний, а синій – це гіперпосилання. Клікайте його і переходьте для ознайомлення.

Матеріал підготувала Вікторія Наумова, старший викладач кафедри природничо-математичної освіти і технологій, методист НМЦ професійного розвитку педагогічних працівників Інституту післядипломної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка
e-mail: v.naumova@kubg.edu.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*